lördag 12 december 2009

Kirstie Ekelund på Bodens Konstgille



Kirstie från Stöde utanför Sundsvall hade vernissage på Bodens Konstgille idag. Hon visar ett gediget måleri med betoning på måleri. Färgrika målningar av landskap. Hon är väl meriterad och det är bra att bodensarna får tillfälle ett se hennes konst. Dessutom visade sig hon vara en trevlig och ödmjuk konstnär. Hon är en bra berättare som på ett jordnära sätt fängslade publiken. Mycket trevligt - synd att så få tog del av vernissagen.

Kirstie Ekelund är ingen ny konstnär för mig. Jag såg hennes bilder på Konstens Hus i Luleå 2002. Då blev jag helt betagen av hennes måleri. Stora koloristiska landskap från Norrland fyllde hela övre planet, synnerligen mäktigt. Därför blev jag inte lika positivt överraskad denna gång, bilderna och lokalen är mindre, men utställningen är mycket sevärd i alla fall.

2 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Den utställningen hade jag velat se. Jag tror att jag såg henne på Konstens hus. Men den är väl inte kvar eller ?

RPainter sa...

Nä, det är en ny utställare nu och den utställningen har jag inte sett ännu. Kanske jag kommenterar den om den är bra.